2024. ápr 01.

Nathan Davis - Makatuka (1971)

írta: Zelmo
Nathan Davis - Makatuka (1971)

makatuka.jpg

Maga a csoda! Legalábbis ez lehet róla az első benyomásunk. Nathan Tate Davis (1937-2018) Kansas Cityben született fúvós zenész csodálatosan zengő, bársonyos tónusú nyitószáma, a Makatuka (saját szerzemény) feltehetően minden zenehallgatót elvarázsol, aki egy kicsit is fogékony a jazz műfajára. Egy olyan kompozíció bontakozik itt ki 8 perc fölötti időtartamban,  amire a jóval ismertebb Davis is büszke lett volna. Minden jelen van itt, amitől izgalmas, szép, intellektuális kaland a jazz, az már más kérdés, hogy az albumnak nem minden egyes kompozíciója telitalálat.

Valójában rövidre lehet zárni ezt a történetet: Összesen 6 számos a lemez, ezeknek a fele zseniális, megismételhetetlen pillanatok lenyomata, a másik fele amolyan ujjgyakorlat. Foglalkozzunk most inkább a maradandó értékekkel! Ezek a már említett címadó nóta, illetve a Slave March, valamint a lemezt záró Ladies Lib. Ezek közül az elsőre tényleg nincsenek szavak. Azért egy rövid jellemzéssel megpróbálkoznék:

A több fúvós hangszeren is kiválóan játszó Davis tenorral kezdi a dallamjátékot, és ahogy a zongora megszólal alatta, ahogy a dob mindezt lekíséri, az máris csillagos ötös! Nyolc percen keresztül nem lehet virgázni (illetve lehet, de nem érdemes) ezért a kis csapat minden tagja villan egyet. (Nem is kicsit!) Tökéletes összhang, tökéletes arányok, gyönyörű hangzás! Szigorúan fejhallgatós darab, minden kis dallamtöredék fontos, ezekből áll össze a teljes mű ragyogása. A doboknál egy Rodger Humpries nevű fickó működik fantasztikusan, az elektromos zongorát a szintén ismeretlen nevű Don Depaotis tolja. Soha nem hallottam róluk, de ezt könnyű megmagyarázni: a felvételek Pittsburghben készültek, helybéli muzsikusok közreműködésével. Ha nem is voltak világsztárok, értették a dolgukat!

A Slave March egy rövidebb (5:19) téma, ám ebben egy bizonyos Nelson Harrison annyira gyönyörűen hozza a harsonát, hogy az magában egy élmény. Nem is kellene ide már másik szólóhangszer, Davis mégis megcsinálja, behozza mellé a basszusklarinét mélyen búgó, helyenként harsogó tónusát, és ez a kettő teljesen együtt lélegzik, szerves egységet alkot, tényleg óriási! A zárótétel ennek a szerzeménynek az ikertestvére, nagyjából ugyanaz a hangulat, annyi a különbség, hogy később szólózik a harsonás, illetve ennek egy kicsit ódivatúbb a lüktetése.

Persze 1971-ben ez az egész zenei felfogás már ódivatúnak számított, hiszen javában tombolt a fúziós őrület, virágzott a funk jazz és nyíltak a world jazz elágazásai, mindez azonban Davist nem különösebben érdekelte. Ő ezen a lemezén is, és a szintén Pittsburghben fogant 6th Sense In The 11th House korongon is hamisítatlan hatvanas évekbeli Blue Note hangzást produkált. A kettőből valóban össze lehet rakni egy zseniális lemezt, mert hiszen vannak itt kevésbé erős darabok, mint említettem. Még egy sanzon is felcsendül, bizonyos Wheeler R. Winstead énekelőadásában.

img_0347.jpg

Nagyon érdekes, hogy ő, aki mindössze egy kis rövid szerepet kapott a teljes lemezanyagon, hogyan emlékszik vissza a történtekre.

Ott voltam a teljes album felvételén. Csodálatos volt nézni, ahogy összehozták. Nem volt sok próba – egyszerűen megcsinálták. 21 éves voltam a felvétel készítésekor, és ha az emlékezetem nem csal, az albumot lényegében egy nap alatt rögzítették. A hangmérnök Olaf Kuuskler volt – neki valóban nagy szerepe volt abban, hogy minden folyékony legyen. Számomra ez nem a pénzről szólt, hanem a lehetőségről, hogy együtt dolgozhattam ezekkel a nagyszerű zenészekkel. Később időnként láttam Nathant, amikor visszamentem Pittsburgh-be, és találkoztam Rodger Humphries-sel és a többi zenésszel is, akik a Makatukán szerepeltek. Ma is ápolom az emlékemet erről a lemezről – ez volt az egyik fordulópont az életemben, és örülök, hogy részese lehettem ennek az örökségnek." thevinylpress.com  8/10

Szólj hozzá

1971 Jazz