2023. júl 17.

Morcheeba - Blackest Blue (2021) - pop

írta: Zelmo
Morcheeba - Blackest Blue (2021) - pop

morcsiba.jpg

Nem gondoltam volna a teljesen íztelen és szagtalan 2018-as ”Blaze Away” után, hogy három év múlva a Morcheeba még annak színvonalát sem fogja elérni. Kicsit megváltoztak. Hol van ez a formáció már attól, akik annak idején a soul/funk gyökerű bluest keverték a dubbal, a chillouttal, és még ki tudja mivel? Mára ez a stíluskavalkád eltűnt, maradt a gépies pop, a totálisan kiherélt, dinamika nélküli downtempo, vagy még az sem, mert ez inkább langyos lábvíz, mely véleményem szerint sem az előadóknak, sem a közönségnek nem jó. Ritka jelenség itt a Zenehallgatásban: negatív kritika.

A Cut My Heart Out még nem veri le a lécet, ebben Skye Edwards gyönyörűen énekel, de ezt tudjuk már évek óta, akik a zenekart kedvelik valószínűleg ezért az utolérhetetlen, utánozhatatlan hangszínért hallgatják őket, csakhogy a nóta szétfolyik saját medrében, amolyan álmatag zenefüggöny, amely inkább a vége felé kívánkozna. Ezzel együtt nem rossz. Na de ki gondolná itt még, hogy alighanem a kiadvány legerősebb tételével találkozott? Márpedig innentől kezdve nyílegyenesen haladunk lefelé, mintha pincébe vezető lépcsőkön járnánk.

A Killed Our Love hosszú bevezetőjéből sem bontakozik ki más, mint tompa püffögés, sajnos élő dobokat, hús-vér dobost ezúttal sem voltak képesek alkalmazni - arra a koncertekig várni kell - és ez egy szirupos, ömlengő trutyi. A Sounds Of Blue mesterséges csettintések közepette a The Sea dallamvilágát célozza meg, de már megint nem találni más értéket itt, mint Skye hangját, és ez talán önmagában elég is lenne, ha nem rontaná le a sok műanyag, melybe csomagolták.

screenshot_8_1.png

Számomra kissé érthetetlen, ilyen hangadottságokkal miért nem alakít egy énekesnő jazzbandet vagy egy akusztikus gitárra, esetleg zongorára épülő csapatot? Abban is biztos vagyok, hogy bluesénekesként is megállná a helyét, sőt keményebb rockban is el lehet őt képzelni (talán emlékszik még valaki a Skunk Anansie nevű csapatra, ők lehetnének esetleg viszonyítási alap), tulajdonképpen valódi rejtély, miért ragaszkodik ehhez a megfáradtnak tűnő együttműködéshez?

A megfáradtság egyik legszembetűnőbb példája egy zongorás duett, címe Say It’s Over, ezt Skye egy Brad Barr nevű ember oldalán adja elő (lásd Barr Brothers lemezkritika), sajnos a szerzemény már a Morcheeba-kategóriával mérve is harmatgyenge. Nehéz lenne ilyesmit találni a kilencvenes években fogant lemezeiken. És ha még ez sem lenne elég, jön a Sulphur Soul, mint döntő bizonyíték az ötlettelenségre: három percig tartó ének nélküli szintetizátorzene.

Ha esetleg valakinek ezek után mégis lenne ellenvetése, csak annyit mondok: Oh, Oh, Yeah. Ez bizony a következő nóta címe és - bizonyára kitalálta már mindenki - a refrénje is. Nem gondolom, hogy a Morcheebától agysebészeti értekezést kellene várni, ez mégis övön aluli ütés, legalább akkora, mint amekkorát a kiadós taslit utánzó dobgép produkál. Pozitívumként lehet említeni a The Moon című, meglepő módon rockosabb hangvételű számot, mely nagyon kilóg a többi közül, de nem tudja megmenteni a teljes lemezt.

Azt nem merem kijelenteni, hogy az év egyik bukása volt az album, mert a népes Morcheeba-rajongótábor azon fele, mely mindennemű kritika nélkül fogadja a szeretett banda lemezeit, ezért is lelkesedett, de hogy nem került róla túl sok darab a koncertmenübe, abban biztos vagyok. És tényleg: miért nem tud Ross Godfrey ennél tartalmasabb zenét írni? Vagy legalább hangszerelni? Hát majd meglátjuk, mit mond az utókor. Én azt mondom: négyes. Nem több. 4/10                           (az írás eredetileg a Rozsdagyár.blog-on jelent meg, 2021-ben)

Szólj hozzá

2021 Pop