2023. júl 17.

Yusef Lateef - The Gentle Giant (1972) - jazz

írta: Zelmo
Yusef Lateef - The Gentle Giant (1972) - jazz

gentle_giant.jpg

Yusef Lateef 1920-ban született Chattanoogában, és sokáig a William Emanuel Huddleston névre hallgatott, csak évekkel később, az iszlám hitre való áttérésekor vette fel művésznevét. Az iszlámról sajnos a média révén talán nem olyan békés lelkületű emberek juthatnak eszünkbe, mint ő, aki becenevét adta ehhez a lemezhez. Hiszen ő maga volt (termetes alakjával) a Szelíd Óriás. Ötévesen családjával Detroitba költözött, itt szeretett bele a jazzbe, s a főiskola elvégzésekor már keresett tenorszaxofonosnak számított. 31 éves korában kezdett el megismerkedni a fuvolával, majd 38 évesen oboa tanulmányokat is folytatott. Innen már nem volt nagy ugrás a fagott, valamint a shanai, shofar, arghul, koto nevű keleti hangszerek elsajátítása.

Nagyon laza, oldott hangulatú, már-már populáris, de mindvégig komolyan vett fúziós lemez az 1972-es "The Gentle Giant". Gitárt csak két felvételben, a Beatles Hey Jude feldolgozásában, és a Queen of The Nightban hallhatunk, Eric Gale jóvoltából, nem túl keményen, ezen az albumon inkább a játékosság dominál. A mai napig jó értelemben megmosolyogtató mindaz, amit Yusef itt művel, például a Bellow Yellow Bellben, ahol szinte már parodizálja önmagát. A legkülönfélébb hangokat képezi a szájával, dörmög, brummog, zsummog, jóval megelőzve Bobby McFerrint, aki ugyanezzel a szájjátékkal lett világhírű.

A Nubian Lady fuvolatémája az album legszebb pillanatait hozza el, miközben egy funky rock alappal kísér a dobos (Albert Heath, a Heath-testvérek legidősebb tagja), és vaskosan dönög a basszus Bill Salter kezében. A Poor Fisherman egy gyönyörű bambuszfuvolás improvizáció, kíséret nélkül, míg a Hey Jude kilencperces átirata oboán szólal meg, orgonás, gitáros, dobos társaságában. A Jungle Plum egy nagyon jellemző, egyben nagyon üdítő Yusef Lateef-féle bohóckodás, mely zongorás háttérrel (Kenny Barron), funky basszusfutamokkal veszi le az embert a lábáról. Nagyon messze eltávolodik a bebop gyökerektől, könnyen befogadható tréfái révén közel hozza a jazzt egy olyan hallgatósághoz, amely magától valószínűleg soha nem menne ilyen koncertre.  8/10

Szólj hozzá

1972 Jazz Fúziós Jazz