2021. júl 30.

Natalie Merchant - Motherland (2001)

írta: Zelmo
Natalie Merchant - Motherland (2001)

513b436166c93f1eabfa1000b0f98ec4_500x500x1.jpg

Egy pillantás a borítóra, az almafák alatt ülő énekesnő mintha már nem is ugyanaz lenne, aki korábban az MTV slágerlistáit ostromolta. És nem is az! Figyelem, annál a Natalie Merchant-nél, aki korábban az amerikai pop-kultúra szerves része volt, megjelennek a keleti zene dallamai! Megjelennek a népi gyökerek!  A nyitó szám a This House Is On Fire arab motívumokat tartalmaz, a hegedű, a bendzsó, a reggae alapú gitár eklektikája zord, baljós hangulatot hoz létre. Az ének pedig elsöprő erejű!

Korábban is volt dög a hölgy hangjában, de ez a nyersesség előtte soha nem jellemezte. Borzongatóan jól áll neki, én tulajdonképpen ezzel a számmal találkoztam először, mielőtt nekiálltam volna a Merchant-életművet feldolgozni. Egy Németországi koncertet közvetített a tévé, itt láttam-hallottam első alkalommal. Ott táncolt a hosszú szoknyájában és úgy lebegtette ezeket a mély, nyers, kinyújtott hangokat, hogy az egész egyszerűen ellenállhatatlan volt! (lásd videó lent)

Vissza a lemezhez! A címadó Motherland egy franciás sanzon, melyet a bendzsó pengetése súlyosbít kissé. Nagyon komoran tud szólni egy bendzsó, nem is gondolná az ember! A Saint Judasban egyenesen borotvál. Ez egy óriási szám, a 16 Horsepower súlyos borultsága jut eszembe róla, annyira rideg, elementáris erejű, keményen metsző dal. A végén, az amerikai államok felsorolása, már-már elmebajt sejtető ideges hanglejtéssel, és hozzá a bádoghangú bendzsó tökéletes elegyet alkot. A dal utolsó sorának sommázatához nem kell kommentár: "There’s no greater evil than the darkness in your heart."

A Build A Levee című szerzemény szövegrészletét saját fordításomban közlöm:

Építs falat

Kislány koromban a mamám így óvott engem:
- Óvakodj az ördögtől a sziklás, sötét helyeken!
Vigyázz a gonosszal, csalfán lép eléd,
megmételyez, ha megpillantod gyönyörű szemét.
Jobban teszed, ha falat emelsz magadban, belül.
Ne sétálj a folyóparton, magadban, míg sápadt a hold
Eléd pattan a semmiből ez a sem élő, se holt
Eléd pattan, és valami édeset susog majd
Oda visz, ahol a víz magasból ered, és mélybe tart
Jobban teszed, ha kunyhót emelsz magadban te lány
Ott, ahol a víz zubog, a magasban rohan tovább…

Nem igazán tökéletes a fordítás, nem adja vissza Merchant költészetének gördülékenységét, képszerű hasonlatait, de felvillant valamit a művész lelkivilágából. Egyszerű, középtempós dal, remegő hanggal, nagyon kifejező vokállal. Nincs benne igazán fogós zenei betét, az ének dominál, egyértelműen a szövegen van a hangsúly.  A Golden Boy is kifejezetten hatásos nóta. A konga és a basszus alapozzák meg a szám hangulatát. Meg kell jegyezni, a hatodik felvétel idejére a lemez színvonala kissé visszaesik, a kitűnő minősítésről a szimplán csak jóra. Legyen bármilyen kiváló dalszerző Natalie, erősen ragaszkodik a melodramatikus hangzáshoz, kétségtelenül ez a gyenge pontja alkotói tevékenységének.

A Henry Darger balladája valóságos süvegcukor. Ebben egy XX. századi naiv festőnek állít emléket, aki életében egy képet sem adott el, mivel senki nem tudott művészi tevékenységéről. Kórházi takarítóként kereste kenyerét, és csak halála után bukkantak rá lakásán egy különös művész roppant méretű fantáziabirodalmára. Ha ebből a szempontból nézzük a dalt, akkor tökéletes alkotás, hiszen szinte le tudnánk rajzolni Darger gyermeklányait, a maguk szöszi tincseivel, rózsás arcocskáival. Ám mindezektől függetlenül a szerzemény egy ósdi musical betétdalára emlékeztet. Nagyon távolra kerültünk itt már a nyitódal nyersességétől.

A továbbiakban az első szólóalbumra emlékeztető számok következnek: The Worst Thing - elborult, fájdalmas vallomás, Tell Yourself - dal formájában előadott tanítás tizenéves lányok számára, akik a tükör bűvöletében élik napjaikat, Jus’t Can’t Last - együttérzés azokkal, akik a világ terhét cipelik magukon. Kellemes dal, de nem kiemelkedő.  Az utolsó két szám kifejezetten semmitmondó. Mindezekből következik, hogy az album hallgatása közben korábban jelentkező „alapmű” érzetem mára kissé átalakult. Ez egy jó szerzői lemez, olyan előadó dalgyűjteménye, aki tudatosan, lépcsőről lépcsőre lépve halad az önmegvalósítás rögös útján. 8/10

Kiadó: Elektra    Ország: USA    Tagok: Natalie Merchant - ének   Graham Maby - basszusgitár    Gabriel Gordon - gitár    Elizabeth Steen - orgona   Erik Della Penna - bendzsó, oud    Matt Chamberlain - dob     Alan Stepansky - cselló

Szólj hozzá

2001 Rock Dalszerző/Előadó